Open brief aan SP inzake herdenking 10 jaar sinds bankroet Lehman Brothers

Beste Lilian, SP,

cc SP Amersfoort

Deutsche Bank twin tower feel... financial 911?
Deutsche Bank twin tower feel… financial 911?
Ik ben blij te lezen dat het meer en meer ‘bovenstroom’ wordt dat in het geldwezen er fundamenteel niets veranderd is. En dat dit leidt tot meer en meer sociale ongelijkheid, of meer cru gezegd: ‘Diefstal’.
Ergo: Hulde voor dit statement vanuit de SP!
Zelf heb ik tot 2008 in het bankwezen gewerkt. Sinds de val van Lehman Brothers cq de financiële crisis heb ik mij gericht op onderzoek naar waar ‘de angel’ zit. En die zit dieper dan menigeen denkt.
De visie die ik deel is dat geld gebaseerd op schuldcreatie een van die primaire ziekmakende economische factoren is. Pas als dat verandert, kan het hele systeem veranderen. Andere maatregelen blijven cosmetisch, en zal de scheefgroei -wellicht steeds sneller- doorzetten.
Vanuit Amersfoort zijn we een proeftuin gestart, genaamd ‘Ziny’ (Zinvolle curreny). Waarbij de valuta door mensen zelf gecreëerd wordt middels 1 uur werk voor de gemeenschap. Waarbij iedereen een steentje bijdraagt aan de basiseconomie, ongeacht rang, stand of bezit. Dat voelt wel zo eerlijk.
Bij deze doe ik de suggestie om tijdens de 15 september dag -voor wie wil- deze presentatie te bekijken die ik in 2017 tijdens een VPRO Tegenlicht meetup in Amersfoort gegeven heb. (8 minuten)
Of misschien is het zinnig een keer een kop koffie te doen op het SP kantoor in Amersfoort, met diegenen die binnen de partij het economisch beleid vormgeven?
Sociaal-economische urgentie
Verder geloof ik dat we naast een 911 (Twin Towers) misschien wel kunnen spreken van een ‘9-15’ (Lehman brothers collapse). En ik zie maar zo een volgende financiële 911 komen, ik schreef er recent dit blog over (situatie Italië, Deutsche bank, ECB beleid, etc.). Snel handelen om de basiseconomie te borgen voor een volgende financiële crisis kon wel eens aandachtspunt nr. 1 voor beleidsmakers worden.
Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijk groet,
Iwanjka Geerdink
(Schuldvrije) currency consultant
—-

Op 6 juni 2018 om 09:58 schreef Lilian Marijnissen <lilianmarijnissen@sp.nl>:

Beste Iwanjka,

‘De crisis is voorbij’, hoor ik vaak in Den Haag. Als je naar de winsten van grote bedrijven kijkt dan klopt dat inderdaad. Wie naar de levens van gewone mensen kijkt ziet heel iets anders. De lonen stijgen nauwelijks, meer dan de helft van de jongeren heeft onzeker werk en ouderen moeten langer doorwerken.

Het is aankomende 15 september exact tien jaar geleden dat in de Verenigde Staten de bank Lehman Brothers failliet ging. In Nederland moesten vervolgens banken met miljarden belastinggeld gered worden. Het bleek het startschot voor veel ellende. De bankiers hadden gegokt, de samenleving verloren.

Het systeem van steeds maar meer winst en meer risico’s zorgde voor een gigantische economische crisis. Mark Rutte verscheen op het toneel en besloot de crisis van het rauwe kapitalisme te bestrijden met nog méér rauw kapitalisme. Niet de veroorzakers, de rijkste 10%, werden aangepakt, maar de 90%, de gewone mensen.

Nu zijn we tien jaar verder. De vraag is of de Haagse heren iets hebben geleerd. Hoe groot is het risico dat we straks weer mogen opdraaien voor de pakken-wat-je-pakken-kan-directeuren? Waarom gaat het vooral de aandeelhouders en grote bedrijven weer voor de wind en merken de meeste mensen zo weinig van het herstel? Welke kraters heeft de grote aanval op onze samenleving achtergelaten?

Die vragen gaan wij  komende tijd beantwoorden. En daar blijft het natuurlijk niet bij. Het is ook tijd voor een nieuw verhaal. Een verhaal waar niet de belangen van de rijkste 10% voorop staan, maar waarin de 90% het voor het zeggen heeft. Een nieuwe koers waarbij we inzien dat het heilige geloof in het rauwe kapitalisme slechts de belangen van enkelen dient.

Op 15 september komen we bij elkaar. Dan gaan wij laten zien hoe het anders kan. Wilt u met ons meedenken of meedoen? Laat dan uw contactgegevens achter en we houden u op hoogte!

Doe mee!
Met vriendelijke groet,
Lilian Marijnissen
Fractievoorzitter SP Tweede Kamer

De pagina is (15) keer bekeken.